Tuesday, July 25, 2006

Ytterligare bankbryderier

När jag ska betala en räkning i Sverige loggar jag in på min nätbank, registrerar och signerar. Vips. När jag ska betala en räkning i Frankrike loggar jag in på min nätbank, registrerar och…nej, det gick visst inte alls. Funktionen att betala räkningar ingår inte automatiskt i internetbanken (vad skulle det vara bra för?) utan då får man snällt trava till banken och skriva på ett nytt kontrakt. Förlåt, två kontrakt. Ett som ger tillgång till att betala räkningar och köpa aktier, samt en modifiering av det tidigare kontraktet som drar bort aktie-tillvalet eftersom det kostar mer. Hej och hå. Någon sade att det är mycket administration i Frankrike and I've got the point.

Men det är mödan värt att fixa allt sånt där. Det lär nämligen bli till att stanna här längre. Jag tänkte ta upp det med chefen idag men han hann först och det enda som krävs för att få förlängt kontrakt är att jag kommer vara registrerad student vid LiU hela tiden. Det ska nog inte vara så svårt, om inte annat får jag väl se till att kugga DigSig:en ett par gånger… Valet står mellan tre eller sex månader till och det lutar åt det senare.

Men det är klart, det är mycket som drar hemma i Sverige också… har redan hunnit tänka på sådant som kan stilla abstinensen, såsom Linsen, VSR (lägg dem nära varann!), SOF och andra viktiga alumniarrangemang. Det allra största står dock i nära antågande och jag har ännu inte köpt biljett. Svartan, inte Svartan, Svartan, inte Svartan…

Värmen här är outhärdlig om jag inte nämnt det tidigare. Igår bjöd vi från vårt hus in hos till grannens pool och sedan blev det scones hemma hos oss som tack. Hög mysfaktor.

No comments: