Thursday, July 6, 2006

Wherever I lay my hat...

...och just nu ligger den på en hylla i ett rum i en källare till en villa i Segny. Alltså mitt hem för den närmaste veckan. Funkar alldeles utmärkt, jag hyr rummet i andra hand av Roderiks flickvän. Igår var jag i villan där jag ska flytta in, det verkar riktigt bra. Väldigt nytt hus - mindre än ett år - och alltså rent och fräscht. Hyresvärden bor granne med huset och tanken är att hans bror ska flytta in där så småningom. Det är nästan synd att se den potential som finns i huset "gå till spillo" i form av att vara ett mycket spartanskt inrett kollektiv. Inga tavlor på väggarna, en stor men ensam soffgrupp i vardagsrummet osv. Gillar skarpt den rostfria fläktkåpan i köket! Mitt rum har balkong och snedtak, och så 140 cm säng:). Vilket osökt får mig att tänka på min stackars hyresvärds dåliga samvete, som han har för att han hyr ut till mig som enda tjej bland fyra män (vilket jag visste innan jag tackade ja). Han rådde mig att vidta försiktighetsåtgärder som att låsa rummet för även om det är vettiga människor så vet man aldrig vad som händer efter två-tre öl. Fast sedan lade han till att de är ju från min kultur (Tyskland, Norge, Sverige) så det kanske skulle gå bra. Annars fick jag lova att kontakta honom, om de var besvärliga. Jag vet inte om jag är naiv men jag känner inte den minsta oro och har inga planer på att låsa in mig i en bur i mitt eget hem. Oavsett hans oro - jag ser fram emot att flytta dit och tycker det verkar mycket bra.

Nu ska jag cykla hem till Segny, 20 min tog det hit men kan nog gå lite fortare tillbaka; har fått låna chefens cykel med LX-växlar. Samma som min hemma alltså, om jag gillar den ska jag nog komma med en försynt fråga om den är till salu...

Exjobbet, ja. Har kommit igång så smått att läsa in mig och lära mig programvara men det vore väl en överdrift att säga att jag har bra koll på frågeformuleringen, än mindre hur den ska lösas. Jag känner i alla fall att det går framåt så det ska nog bli ordning på det här med.

Imorgon är det avdelningens årliga grillkväll, riktigt kul att jag hann komma ner till den! Ytterligare en bonus är att en av de drivande krafterna i CERN OL-club arrangerar, så då får jag träffa honom imorgon.

No comments: