Tuesday, December 26, 2006

Julfirande

I Sverige igen då, annandag jul och energi samlas till att börja plugga DigSig, tänkte ha den där första igångstartningsdagen när inget vettigt blir gjort avklarad så att jag kan komma igång på riktigt sen.

Julen har varit bra, anlände Trollhättan två timmar efter planet landade på Landvetter. En odramatisk resa men med besvärliga säkerhetskontroller där genidraget att ha stövlar på fötterna istället för i väskan visade sig måttligt genialt och jag fick tassa igenom metalldetektorn både en och två gånger i strumplästen, med mascaran och linsetuiet väl inpackade i enliters plastpåse.

Julaftonen tillbringades i lugn och ro med mor och bror. En utlandsvistelse gör att man känner sig vilsen både här och där; under julaftonsförmiddagens joggingtur fick jag hejda mig varje gång jag ville säga bonjour till dem jag mötte, det var fel språk men goddag kändes lika fel och på svenskt manér höll jag tyst och sträckte mig till ett leende vilket även det bemöttes med undrande blickar om jag kanske var lite galen ändå.

Juldagen inleddes med TSOK:s långpass och fortsatte hos farmodern och farfadern i Nossebro. Vi var ovanligt många vilket var mycket trevligt, men annars var det mesta som sig bör med de banbrytande nyheterna att Karin tog kalkon och Jonas inte fick kaffe först (han fick t o m servera!), jag som då är lite mer noga med det här med traditioner avstod artigt från ris à la Malta.

Idag ska det som sagt pluggas och imorgon far vi till mormor och morfar, varifrån jag fortsätter i faderns bil till Stockholm för att träffa vänner, fira nyår och ja, just ja, plugga lite också…

Slutligt, frukostlektyren idag var Ny Teknik varifrån följande citat tas helt ur sitt sammanhand (jag vill ju egentligen inte jämföra mig med Fuglesang):

"Jag pratar om en människa som målmedvetet har pluggat och tränat hela sitt liv. Nött bänkar i föreläsningssalar, löst komplicerade ekvationer och satt snurr på riktigt små partiklar i Cern (sic).
En riktig nörd, alltså."

Pff. Tur att jag ser nörd som ett positivt epitet på många vis.

4 comments:

Anonymous said...

härrrrligatiderfrökennörd!välkommenhemtillossandrasmånörrrdar!

Anonymous said...

är du något i linköping innan 8:e jan så hör av dig vid tid och lust!

Anonymous said...

det ska jag göra! är faktiskt på blixtvisit just för stunden, försvinner imorgon igen. men jag kommer åter runt så vi kan ses någon gång under nästa helg om det passar? vi mailas!

Anonymous said...

Ja, det låter toppen!