Monday, August 28, 2006

Proud to be a CERN geek

Något liknande heter en maillista här. Och lite CERN geek har jag varit fast jag glömde skriva det. I fredags blev nämligen visiten ner i underjorden av, då jag besökte stationen Atlas där protonerna ska kollideras. Häftigt att se de enorma instrument som ska möjliggöra studier av de allra minsta partiklar.

Dagens geek-dos var när Daniel (som även guidade i Atlas) visade film på en nyligen anländ mätutrustning som tagit fem år att bygga och kostade sisådär sex miljoner euro i enbart materialkostnad.

För att associera till dagens båda blogginlägg: kosmopolitisk kunskapsregion med internationell lyskraft. LiU, någon?

Jag vågar bara skriva mycket litet hur jag för några doktorander var tvungen att hävda att jag som tjej (ja, varför inte???) med rätta kunde platsa på CERN-geek-listan…inte förrän jag förklarade hur jag kallat omvägen till restaurang 2 för en R2D2 fann de sig överbevisade.

No comments: