Tuesday, January 16, 2007

Nystart

Idag gick det att såväl ta sig till flygplatsen som flyga och utan minsta problem kom jag till Genève där nya intryck hopade sig. Bara det att alla plötsligt talade franska; borde i sig inte varit så förvånande men för den skull ovant. Riktigt skönt kändes det att vrida om nyckeln till nya lägenheten enbart en halvtimme efter att planet landat - lyxigt!

Nya lägenheten, ja. Nu har jag alltså en egen säng igen - och det är ungefär det jag har. Mitt rum är det minsta och med en bred säng är det ungefär som att ha ett madrasserat rum, associationen till speglar i taket och röda sammetsgardiner känns inte helt långsökt. Men lite plats finns allt, där min ryggsäck tar upp ungefär en tredjedel av den tomma golvytan jämte säng och garderob. Annars har vi ett projekt att ta tag i, jag och Elena, med att packa upp allting och komma fram till vad som ska vara var - kuggfrågan är vilket som ska vara vardagsrum och hennes sovrum; vi skjuter upp beslutet och börjar med köket. Det liksom badrummet har i alla fall sina bestämda platser.

Men inte bara ny lägenhet, även nytt land med allt vad det innebär av att börja om; återigen dags att lära sig hur saker och ting ser ut i affären, inte bara att gå och hämta det gamla vanliga yoghurtpaketet i mejeridisken. Och en annan valuta dessutom, allt kändes till en början hemskt dyrt när jag först konverterade till euro. Ja, inte för att det blev så vansinnigt billigt i francs heller förstås…

Det känns i alla fall riktigt bra att vara tillbaka! Jullovet i Sverige var kanon och självklarheten i att försöka vara på kvar på CERN har definitivt börjat ifrågasättas. Då är det rätt trevligt att komma hit och känna att jag trivs bra här också. Som att redan första kvällen ge sig ut på restaurang med ett gäng nästan helt nya människor - snittet mellan min och Elenas bekantskapskrets är ganska litet. Förhoppningsvis kan jag även träffa några av "de mina" imorgon, har i alla fall redan blivit medbjuden till IKEA av en kompis som trodde jag skulle vilja det och det har han nog alldeles rätt i:)

Vi har hyfsat bra grannar förresten. Åtminstone en av dem, som har låtit bli att skydda sitt nätverk med lösenord, tyvärr fungerar det bara ytterst sporadiskt. Det räcker till exempel inte in i mitt rum och jag står nu ute i vardagsrummet och ser hur den stackars andra pinnen av fyra ibland flämtar till i airport-ikonen.

Slutligen, ingen snö här. Alls.

Uppdatering: jodå, det funkar visst på mitt rum också, om anslutningen är igång när jag går in här. Hm, det är ju tur att väsentligheterna är under kontroll i alla fall när rumsfördelningen inte är klart.

No comments: