Wednesday, November 29, 2006

När man kan blogga med gott samvete på arbetstid

Jojo, CERN, where the web was born. Förvisso, internet fungerar uppenbarligen men det interna nätverket, icke. Så här sitter jag och behöver jobba men kommer inte åt mina filer. Hepp.

Kan istället berätta att jag igår tittade på en lägenhet, hoppas kunna flytta in hos en italiensk tjej, Elena, i Meyrin i början av nästa år. Men det är många om och men som ska uppfyllas så vi får se hur det går.

I övrigt en liten betraktelse över gröna skyltar. I det här landet betyder inte det ett ställe där man kan köpa alkohol utan nästan rakt tvärtom (dock inte så tvärtom som man kunde önska) registreringsskyltar på bilar. Om man är utlänning, bor i Frankrike och jobbar på CERN har man rätt att ha en grönskyltad bil som man därmed slipper skatta för. I Frankrike ska alla bilar som säljs ha en godkänd CT (Control Téchnique, besiktning) inom det senaste halvåret innan försäljning. Samma krav finns inte för grönskyltade bilar. Med andra ord, om den bil man vill ha inte klarar besiktningen kan man alltid ansöka om gröna skyltar och glatt köra vidare. Ska detta tolkas som att det inte är lika noga med utlänningar?;) Denna utsvävning apropå det att jag tackade nej till att överta Theos bil när han for, vilket dock mest var av ren lathet samt snålhet då inte ens gröna bilar klarar sig utan försäkring och bensin.

6 comments:

Anonymous said...

Hej Erika. Fick just tag på adressen till din blog och tänkte börja läsa lite av dina gamla inlägg. Hoppas du har det bra, och av vad jag hunnit läsa så verkar det ju så.

Kram micke

Anonymous said...

Jaså du! Du bloggar på arbetstid. Det skulle då aldrig falla mig in....

Anonymous said...

Ja, vad säger man om föregående inlägg. Vi som känner skribenten närmare drar glatt på munnen, men det var väl meningen också... Theos bil kan man nog klara sig utan, fast det var ju ett fordon förståss.

Anonymous said...

När kommer du hem på besök och för alltid?

erika said...

Blev inget med den lägenheten heller i Meyrin, så vi får leta vidare.

therese>> Med hem som besök så är jag där tre veckor över jul/nyår - mail kommer! Med hem som för alltid så vet jag inte.. Sitter och filar sporadiskt på ansökan till en ny post och ska försöka förfärdiga den snart. Om den går igenom kan det bli 1-3 år till här. Fick ett rekommendationsbrev häromdagen som fick mig att rodna så det ekade (eh?) i kontoret - skribenten kan näppeligen veta allt det han uttalar sig om men det låter ju bra i alla fall och jag är ytterst tacksam:)

Anonymous said...

erika: mail förväntas. :) det där andra tror jag inte på, du är alldeles för självkritisk för att jag ska tro på det.