Monday, October 23, 2006

Torra fakta

Redan i gårdagens kommentar beskrev jag halvmaraton-upplevelsen lite kort men tänkte ändå tillägna ämnet ett helt eget inlägg. Resultaten har nu kommit och faktiskt står nettotiden, 1.39.10 med där. Det hela känns ytterligt viktigt eftersom 1.40 efter drygt halva loppet blev den gräns jag sprang på och som på slutet fick mig att hålla ett km-tempo på strax under 4.30 istället för de tidigare ca 4.45-55.

Jag satte mitt målsnöre vid 20 km och bestämde mig för att den sista kilometern skulle gå på vilja. Lite grymt tycker jag dock det var med flera reklambågar över upploppet; jag spurtade till den första bara för att upptäcka att det var fem kvar innan mållinjen. Men skam den som ger sig, inte läge att sakta ner inför publiken:).

Placeringsmässigt slutade jag på en 18:e plats av 131 seniordamer, eller 53:a av totalt 893. Om man dessutom skulle räkna på nettotiden (vilket jag envisas med) blir motsvarande siffror 17 respektive 47.

Upplevelsemässigt var det också riktigt trevligt, vädret var kanon - nästan på gränsen till för varmt - och omgivningarna gick inte att klaga på med vinodlingar på ena sidan och Lac Léman kantat av alper på den andra.

Uppdatering: Lagresultaten har kommit och CERN slutade tvåa, de sex bästa tiderna räknas och faktiskt blev jag en av de sex i laget (den sista förvisso men ändå). Kanske det jag är mest stolt över:). Jag minns när jag för tre år sedan var och tittade på målgången i Lausanne marathon, då trodde jag nog inte att jag själv skulle springa och dessutom i CERN:s lag.

No comments: