Thursday, April 19, 2007

Dagens ungdom

Någonstans blev det fel när mikron skulle startas för att värma mjölken till cappuccinon ty plötsligt var lägenheten becksvart. Nu var det då ingen fara på taket för spisen varpå vilken kaffet puttrade gick visst på en annan propp, mjölkskummaren är batteridriven, datorn hade nyladdat batteri och nätverket; ja, låt säga att den signalstyrkan är högst oberoende av strömförsörjningen i vår lägenhet.

Men problemet var ju tvunget att lösas ändå (kall mjölk var inte så gott till kaffet). Här i veckan fick jag ett brev intygandes att jag erhållit graden civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell och nu stod jag här, på internationell mark, med en sprungen säkring. Vid närmare eftertanke har jag aldrig bytt en propp, bara switchat någon automatsäkring någon gång, men jag tror nog jag skulle kunnat lösa det om den inte sett ut på ett helt annat sätt än de jag sett förut. Ensam hemma. Vad göra? Upp till bevis!

På ingenjörsmässigt vis for pannlampan på huvudet och med den nya mobiltelefonen tog jag ett kort, bluetooth:ade (här kommer den internationella biten in, skapar nya ord) över till datorn och skickade över till store bror som guidade via icq. Till min tröst hade inte heller han sett en dylik anordning förr. Och ser man på, nu lyser det mest överallt.

En typisk "det-här-får-ingen-veta-det-här-måste-jag-berätta-om" -episod.

5 comments:

Anonymous said...

Trösterikt för oss andra att läsa. Vi som famlar i teknikens mörkaste skrymslen, med endast en svag aning om volt och watt och ampère...

Anonymous said...

Hej
Inte ett ord om fugelsang? Vad hände?
Turbofarfar

erika said...

Turbofarfar>> Det var en mycket lyckad dag där vi först lyssnade på ett seminarium i kårhuset och sedan åt lunch med nämnda astronauter på Slottsviken. Måste säga att jag hade tur med bordsplacering; endast en person mellan mig och Fuglesang himself. Späckat schema (stackarna, alla ryckte i dem) och inte mycket tillfälle till konversation men jag överlämnade i alla fall CERN-tidningarna:). Finns även bildbevis och om du ber snällt så kanske;)

Får förresten tacka för trevligt besök i söndags!

PS. Ja, det dyker upp ett litet mail varje gång någon lämnar kommentar.

Anonymous said...

Förresten - grattis till den där graden du nämnde....

Anonymous said...

du är min idol. men det vet du redan.