Sunday, March 18, 2007

En dag i trons tecken

Morgonandakten var marknaden i Ferney, där jag inte varit de senaste lördagarna och min stamförsäljare såg nöjd ut över återseendet.

Nästa aktivitet för oss ortodoxa var längdskidåkning. När folk gick runt i shorts och t-shirt åkte jag med Lennart och en bekant till honom för att åka skidor i Jura. När Jonas senare på kvällen beskrev sin cykeltur med "spots of snow on the track" kände jag att det lika gärna kunde varit min skidtur han pratade om. Nåväl, riktigt så illa var det inte men snön var ömsom vit, ömsom hård och genomskinlig, ömsom svart, rund och benägen att repa skidorna. Men på det hela taget en mycket trevlig runda med tussilago vid sidan av spåret.

Den därpå följande punkten var en hyllning till den näst intill heliga chokladen, i form av chokladfestival i den mycket idylliska villaförorten Versoix. Alltför lång kö till chokladfabriken Favarger gjorde att T, Steve och jag skippade rundvandringen men fick vårt lystmäte i utställningstältet där diverse fabrikanter presenterade - och framför allt sålde - sina egna delikatesser.

På kvällen blev det nästan religiöst på riktigt då jag iklädde mig grön skjorta och orange tröja för att till St Patricks ära höja en skål tillsammans med ovan nämnda vänner. En inte alltför sen kväll som möjliggör besök på bilmässan imorgon innan - förhoppningvis - de alltför stora åskådarskarorna anländer.

4 comments:

Alf said...

à propos chokladprovning...

http://www.emanuelandren.com/produkter.asp

Anonymous said...

Vilken lördag....
Hittade du nån itresssant bil på söndag?

Anonymous said...

Jag är riktigt besviken att du var i Versoix, utan att svänga förbi Mies! Där missade du en kopp te!

För övrigt så snöar det just nu till och med inne i Geneve, så det kan nog vara åkbart i Jura snart igen.

Anonymous said...

thorsten>> Jag tänkte tanken i alla fall och det är väl ändå tanken som räknas? Men det hanns tyvärr inte med i schemat innan St Patricksfirandet... Nytt försök framöver kanske?

eva>> Många intressanta bilar var det! Roligt var BMW:s representant som engagerat svarade på Steves fråga om den nya motorn, riktat enbart till honom. Jag kunde inte låta bli att fråga var de hade sin utvecklingsavdelning när han var klar...